-
Dotyk
Dziecko jest rozdrażnione podczas codziennych czynności pielęgnacyjnych tj. mycia twarzy, mycia i czesania włosów, obcinania paznokci, woli długie rękawy i spodnie, musi mieć zawsze skarpetki, bądź odwrotnie lubi być rozebrane, unika chodzenia boso, gwałtownie lub agresywnie reaguje na dotyk, pociera dotknięte miejsce, szczypie się, uderza głową, nie lubi dotykać rożnych faktur, nie lubi chodzić w parach lub stać w rzędzie, nie lubi prysznica, nie lubi lekkiego dotyku, popycha inne dzieci, domaga się by je dotykać, nie reaguje na ból fizyczny, wkłada przedmioty do buzi, gryzie ręce, nadgarstki, siada na dłoniach, stopach, lubi ciężkie zabawki, nadmiernie lubi wibracje, pociera ciałem o przedmioty, ludzi, ciągnie się za włosy.
-
Równowaga
Dziecko reaguje zadowoleniem na ruch, lubi intensywne zabawy, wirowanie, kręcenie się, buja się na krześle, przyjmuje pozycję głową w dól, gwałtownie odchyla się do tyłu, macha rękami blisko oczu, nie zauważa że jest poruszane, przebiera nogami, jest zaniepokojone przy zmianach pozycji, unika bujania, kręcenia się, protestuje przy ruchach do tyłu nawet gdy ma zabezpieczoną głowę, boi się odrywać stopy od podłoża, ma nieprawidłowe napięcie mięśni przy braku problemów neurologicznych, unika rotacji, jest statyczne, łatwo traci równowagę, używa jednej ręki do czynności oburęcznych, długo uczyło się jazdy na rowerze, nie lubi wysokości.
-
Czucie głębokie
Dziecko uderza ciałem, głową o ścianę, przedmioty, chodzi na palcach, nie potrafi dostosować ciała do zmian pozycji, jest niezgrabne, niezdarne, ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe przy braku zmian neurologicznych, ma przeprosty w stawach, ma trudności we wchodzeniu i schodzeniu ze sprzętów na placu zabaw, używa zbyt dużo lub zbyt mało siły do wykonania zadania, szybko się męczy, nieprawidłowo siedzi, biega, jest zbyt napięte, uderza nadgarstkami, piętami.
-
Wzrok
Dziecko ma zdiagnozowany ubytek wzroku,wydaje się być wrażliwe na światło, zasłania oczy lub lubi mocne światło, ogląda z bliska intensywne barwy, migające światła, skarży się na bóle głowy po czytaniu, ma trudności z przepisywaniem z tablicy, jest pobudzone po oglądaniu telewizji, ma trudności z rozróżnieniem kolorów, kształtów, nie lubi układanek, nie potrafi rysować według wzoru, gubi czytany tekst, myli, odwraca cyfry i litery b/d, 13/31.
-
Słuch
Dziecko ma zdiagnozowany ubytek słuchu, ma trudności z koncentracją gdy w tle słychać dźwięki, jako niemowlę potrzebowało idealnej ciszy, negatywnie reaguje na dźwięki odkurzacza, suszarki, miksera, zatyka uszy w reakcji na hałas, ma opóźniony rozwój mowy, nie słyszy niektórych dźwięków, ma trudności z rozumieniem poleceń słownych, wymaga kilkukrotnych powtórzeń, powtarza słowa lub dźwięki, myli wyrażenia o podobnym brzmieniu, wydaje się wrażliwe na dźwięki.
-
Smak
Dziecko preferuje wybrane potrawy, nie lubi potraw o wybranej konsystencji, np. budyń, kisiel, jogurt, zupy, kasze, lubi bardzo wyraźne smaki ostre, słone, nie próbuje nowych potraw.
-
Węch
Dziecko reaguje negatywnie na zapachy, poznaje otoczenie za pomocą węchu, ignoruje nieprzyjemne zapachy, nadmiernie zwraca uwagę na zapachy.
-
Zachowanie
Dziecko jest nadmiernie statyczne, pobudzone, odpowiada zanim zostanie zapytane, ma trudności organizowaniem sobie zabawy, woli bawić się z dorosłymi, ma nieprzewidziane wybuchy agresji, problemy z zasypianiem, bywa agresywne.
Dziecko funkcjonuje w otaczającym świecie zbierając i odczytując bodźce wewnętrzne i zewnętrzne, w oparciu o nie organizm odpowiada reakcją adaptacyjną, którą widzimy jako zachowanie. Jest wiele zachowań, które może przejawiać dziecko w przypadku zaburzeń Integracji sensorycznej w zależności od przyczyny, czyli którego zmysłu bądź zmysłów dotyczy błędna integracja.
Poniżej znajduje się lista kontrolna zachowań mogących świadczyć o zaburzeniach Integracji Sensorycznej, w celu ułatwienia oraz uporządkowana lista podzielona jest na obszary właściwe poszczególnym zmysłom. W terapii mogą uczestniczyć małe dzieci oraz w młodszym wieku szkolnym, większość sprzętów dostosowana jest dla takiego wieku, jednak nie ma przeciwwskazań do pracy ze starszymi dziećmi. Ponadto Integracja Sensoryczna wspomaga terapię dzieci z nieprawidłowościami rozwojowymi w tym z autyzmem, Zespołem Downa czy dyspraksją.