„Psy mówią, ale tylko do tych, którzy wiedzą jak słuchać.” Orhan Pamuk.
Dogoterapia jest dziedziną wspierającą szeroko rozumianą rehabilitację. Obcowanie z psami, żywymi i czującymi istotami, wpływa bardzo pozytywnie na wszechstronny rozwój dziecka. W dogoterapii mogą uczestniczyć wszystkie dzieci od 2 roku życia, podczas zajęć indywidualnych oraz grupowych.
Dogoterapia to zajęcia terapeutyczne dostosowane do indywidulnych potrzeb dziecka. W planie terapii uwzględniany jest rozwój motoryczny i poznawczy, kształtowane są nowe umiejętności społeczne. Wartością dodaną pracy z psami jest przede wszystkim:
- podnoszenie pozytywnego obrazu samego siebie każdego podopiecznego,
- zwiększanie poczucia bezpieczeństwa,
- poczucie całkowitej akceptacji,
- rozwój i podtrzymywanie sprawności fizycznej motoryki globalnej i małej,
- rozwój poznawczy,
- umiejętność współpracy.
Dzieci czując pozytywne nastawienie psów do siebie pracują chętniej, otwierają się na innych, pokonują własne bariery i trudności oraz odnoszą sukcesy, ich poczucie sprawstwa rośnie. Pies powoduje również wyciszenie dzieci nadpobudliwych poprzez skupienie na sobie ich uwagi.